Masterclassreeks Gericht innoveren en implementeren

Masterclass 1. Visie en strategie (deel 1)
Op 21 maart 2019 startte de masterclassreeks ‘gericht innoveren en duurzaam implementeren’ voor de actieve leden van de IVVU. De masterclass reeks is opgebouwd aan de hand van het 5-fasenmodel van Buro Wisselstroom, ook wel het ‘vuurtorenmodel’ genoemd. Deze eerste masterclass stond specifiek stil bij de eerste fase, namelijk visie en strategie. De deelnemers van de masterclasses zijn op voorhand gevraagd om een organisatievraagstuk mee te brengen, waarmee zij gedurende de reeks aan de slag gaan.

Myrah Wouters van Nictiz nam de deelnemers in het ochtendprogramma mee in het belang en de urgentie van implementatie van innovatie. De inzichten uit de jaalijkse e-Healthmonitor van Nictiz vormden de basis van de presentatie. Hierbij werden ruimschoots kansen, uitdagingen en aanbevelingen geschetst voor gerichte innovatie en duurzame implementatie. Wouter Wolters legde vervolgens aan de hand van het vuurtorenmodel uit hoe de deelnemers de komende tijd aan de slag kunnen met een eigen organisatievraagstuk.
De middag begon met een uitleg over de klantreismethodiek, een projectmatige manier van werken wat de wensen en behoeften van cliënten en personeel in kaart brengt. Het is een methode waarin nauw samen wordt gewerkt met de cliënten en medewerkers van alle lagen van de organisatie. Deze klantreismethodiek was dan ook de eerste opdracht voor de deelnemers van de masterclass, waarin zij werden gevraagd om in hun eigen organisatie op te halen wat de grootste behoefte van verbetering is met betrekking tot het eigen organisatievraagstuk. Deze inzichten dienden als startpunt voor het bepalen van visie en strategie.

Links:
Klantreis-tool Smaply
Klantreis stappenplan
Waarom een klantreis?


Masterclass 2. Visie en strategie (deel 2)
De tweede masterclass van de reeks ‘gericht innoveren en duurzaam implementeren’ vond plaats op 18 april 2019. Zowel in deze als in de vorige bijeenkomst was de eerste fase uit het vuurtorenmodel het centrale onderwerp, namelijk ‘visie en strategie’. De deelnemers zijn gevraagd om voor deze tweede bijeenkomst over dit thema een klantreis uit te voeren binnen hun eigen organisatie. Het doel hiervan was om te achterhalen wat de belangrijkste behoeften van verbetering zijn met betrekking tot het vraagstuk waar de deelnemers gedurende de masterclass mee aan de slag zijn gegaan.
In de ochtend was er ruimte om ervaringen met de klantreis uit te delen. Hoewel niet iedereen was toegekomen aan het uitvoeren van de klantreis, was het waardevol van elkaar te horen wat grote en kleine resultaten zijn geweest. Vervolgens werden de deelnemers uitgelegd hoe zij kunnen bepalen welke resultaten waardevol zijn om mee te nemen in het innovatie en implementatie proces. Een van de uitgangspunten is bijvoorbeeld om een rode draad te ontdekken in de pijnpunten die ontdekt zijn in de klantreizen. De handleiding van Buro Wisselstroom beschrijft welke pijnpunten u aan kan denken. Verder werd onderscheid gemaakt tussen het aanpakken van laaghangend fruit en knelpunten die een langere doorlooptijd vragen. Deze laatste selectie leent zich voor het opstarten van een project.
Om een project te starten, moet je projectmatig kunnen werken. Dit was dan ook de focus in het middagprogramma van de masterclass. Er is gesproken over het belang van goede conceptvorming en de belangrijkste do’s bij het opzetten van een projectgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het creëren van voldoende commitment van mensen en in de tijd.
De opdracht voor de deelnemers naar aanleiding van deze tweede bijeenkomst was om op basis van de resultaten uit de klantreis een eerste concept te ontwikkelen. Dit concept vormde vervolgens het startpunt van de eerstvolgende bijeenkomst.


Masterclass 3. Planvorming en ontwikkeling (deel 1)
Waar de eerste twee masterclasses zich richtten op visie en strategievorming, vormde planvorming het uitgangpunt voor de derde bijeenkomst. Naar aanleiding van de eerste twee bijeenkomsten zijn deelnemers aan de slag gegaan met het uitvoeren van een klantreis en het vormgeven van een eerste concept voor hun eigen vraagstuk. Dit vormde de start van deze derde bijeenkomst.
De ochtend startte met het uitdelen van de borden met het projectcanvas. Iedere deelnemer kreeg een eigen bord, waarop onder andere op bijgehouden kon worden wat de voortgang van het eigen project was. De deelnemers hebben ter voorbereiding al nagedacht over wat zij op het bord zouden schrijven, zo konden zij het bord eenvoudig invullen. De borden werden vervolgens onderling met elkaar besproken. Zo wisten deelnemers van elkaar welke projecten uitgevoerd zouden worden.
Na het bespreken van deze borden nam Nelline Roest – Social impact consultant bij Sinzer – de deelnemers mee in het opzetten en het uitvoeren van een impactanalyse. Zo legde ze onder andere uit hoe je een ‘Theory of Change’ ontwikkeld en een Maatschappelijke Business Case (mBC) vormgeeft. Hierbij werden de deelnemers vervolgens uitgedaagd om alle potentiele baten van hun project uit te drukken in geldbesparingen.
In de middag nam Jennifer van den Broeke van Pharos het stokje over en sprak zij over het betrekken van cliënten met gezondheidsverschillen bij projecten. Zeker in de VVT is dit een relevant thema. Aan de hand van de theorie kregen de deelnemers de taak om te bedenken hoe zij de verschillende cliënten kunnen betrekken bij hun eigen project.
Als opdracht voor de volgende bijeenkomst kregen deelnemers de taak om hun acties, mijlpalen en planning verder vorm te geven en te bespreken in de intervisiemomenten die naast de masterclasses plaatsvinden.

Links:
Wat is Social return of investment?
Wat is een Maatschappelijke businesscase?


Masterclass 4. Ontwikkeling (deel 2)
De vierde masterclass richtte zich op 3 van het vuurtorenmodel dat als kapstok dient van deze reeks. De nadruk lag hierbij op het inrichten van de werkprocessen binnen een projectteam en de belangrijkste aandachtspunten rondom privacy & beveiliging van gevoelige informatie waar de teams mogelijk mee te maken zouden krijgen.
In de ochtend kregen de deelnemers die eerder nog niet toegekomen waren aan het uitvoeren van de klantreis de gelegenheid om deze alsnog te presenteren. Dit leidde tot een aantal interessante presentaties van de deelnemers. Na een uitleg over het inrichten van de werkprocessen kregen de deelnemers ruimte om elkaar verder op weg te helpen. Zo konden ze gebruik maken van XX coaching, intervisie of elkaar helpen met de project canvas.
Myriam Limper van de Zorgbewegers legde in het eerste gedeelte van de middag uit dat het belangrijk is om doelstellingen meetbaar te maken. Zodoende kan worden gemonitord of de implementatie tot de gewenste kwaliteitsverbetering leidt. De deelnemers oefenden hierbij met het meetbaar maken van hun eigen doelstellingen. Vervolgens maakte Winfried Tilanus, specialist privacy, de deelnemers ervan bewust dat er veel miscommunicatie bestaat tussen technici en zorgverleners. Dit maakt dat zorgverleners in de praktijk niet altijd de regie kunnen voeren over privacy-gerelateerde zaken.
Tot slot werden de deelnemers aan het einde van de masterclass gevraagd om voor de eerstvolgende bijeenkomst een presentatie van het eigen project voor te bereiden.

Website de Zorgbewegers
Website Winfried Tilanus


Masterclass 5. Uitvoering
Op 19 september 2019 vond de vijfde masterclass plaats, welke deel uit maakt van de reeks ‘gericht innoveren en duurzaam implementeren’. Iedere deelnemer van de masterclasses voert naast het bijwonen van de bijeenkomsten een eigen innovatieproject uit. Hoewel de onderwerpen binnen de projecten uiteenlopen, hebben de deelnemers allemaal het vuurtoren-model, welke centraal staat in deze reeks, toegepast. Gedurende de dag namen de deelnemers elkaar mee in de stand van zaken van het eigen project, de geleerde lessen en de volgende stappen. Hierbij was veel ruimte om elkaar te bevragen en verder op weg te helpen.


Masterclassreeks (6 dagen) - 21 maart, 18 april, 16 mei, 13 juni, 19 september en 21 november 2019

Deze aanvullende masterclasses gaan meer de diepte in. We bespreken gedetailleerd met welke werkvormen je invulling geeft aan elke van de vijf fases en gaan hier vervolgens actief mee aan de slag. Doel is om de actieve deelnemers stapsgewijs en gericht te helpen bij het invulling geven van hun eigen innovatie- en implementatieproject. Dit begint bij het onderzoeken waar het het meest loont om te innoveren en hoe je tot een gerichte keuze komt. Tijdens de masterclasses wisselen inspiratie en kennis zich daarom af met (bespreking van gemaakt) huiswerk en intervisie. Zoveel mogelijk wordt afgestemd op de projecten van de actieve deelnemers. Een uitgewerkte toelichting op de 6 masterclasses staat in de folder. Aanmelden voor de masterclassreeks kan tot en met 7 maart 2019.

De actieve leden hebben zich verplicht tot deelname aan de masterclassreeks en het (her)starten van een innovatietraject. Passieve leden kunnen deelnemen aan de hele reeks. Op de laatste pagina van de folder staat voor de volledigheid nog een toelichting op actief en passief deelnemen aan het Innovatienetwerk. Passieve leden kunnen na de tweedaagse masterclass nog aangeven actief te willen gaan deelnemen.

Zoals hiervoor opgemerkt heeft het zorgkantoor “learning on the job” ofwel individuele ondersteuning van actieve deelnemers goedgekeurd. Hiervoor is vooralsnog 50 uur per actieve deelnemer beschikbaar. Ook informatie hierover is te vinden op de laatste pagina van de folder. Nadere voorwaarden met betrekking tot het aanvragen van de ondersteuningsuren moeten nog worden uitgewerkt.

Aanmelden
Zie voor een aanmeldingsformulier voor de masterclasses "Documenten Project Innovatienetwerk". Aanmelden kan op verschillende momenten en hoeft dus niet in één keer voor beide alternatieven. Eventuele vragen over de masterclasses kunnen worden gesteld aan ondergetekende (k.weevers@ivvu.nl of 030 – 6055544) of via het aanmeldingsformulier.