In opdracht van het Innovatienetwerk ontwikkelt Sinzer een specifiek format voor het opstellen van een maatschappelijke businesscase voor innovaties in de zorg. Sinzer is een onderzoeksbureau dat kennis, diensten en instrumenten biedt voor het definiëren, meten, en rapporteren van maatschappelijke effecten en impact.
Een maatschappelijke businesscase is een veelgebruikte methode om niet alleen het economische maar ook het maatschappelijke nut van een innovatie in kaart te brengen. Op basis van beschikbare informatie uit bestaande literatuur, vragenlijsten of praktijkervaring van professionals wordt een verwachting geschetst van effecten, kosten en baten over een bepaalde tijdstermijn. Deze inschatting wordt afgezet tegenover de situatie zoals die nu is.
Het ontwikkelde format kan door de deelnemers aan het innovatienetwerk worden gebruikt om een businesscase op te stellen voor hun (technologische) innovatie, waarmee – mede door het zichtbaar maken van de effecten op de kwaliteit van leven, zorg en arbeid (meer tijd voor de zorg) – de impact van de gewenste innovatie wordt onderbouwd. Expliciet wordt gekeken naar de impact, effecten, kosten, baten en kostenbesparingen voor de eigen zorgorganisatie (met name bewoners en medewerkers) en eventueel voor andere belanghebbenden (zoals familie en financiers), die als gevolg van implementatie van de innovatie op kunnen treden. De uitgewerkte businesscase, waarin de meerwaarde van de innovatie wordt aangetoond, kan behalve intern uiteraard ook extern worden gebruikt om investeringen te legitimeren, bijvoorbeeld in het kader van het kwaliteitsplan en gesprekken daarover met het zorgkantoor.
Een professioneel opgesteld en met betrokken partijen afgestemd format kan veel tijd en energie besparen als businesscases moeten worden opgesteld. Daarbij kunnen de formats met betrekking tot dezelfde producten makkelijk worden uitgewisseld en besproken, waardoor de kwaliteit kan worden verbeterd.
Beschikbaarheid van het format
Op 10 december 2019 heeft Sinzer een presentatie gegeven over de Toolkit die in ontwikkeling is en gaat bestaan uit een Verandertheorie canvas, Rapportageformat, Handleiding Businesscase en BC Rekensheet. Het concept Verandermodel canvas is toegelicht en toegepast. In januari 2020 worden de genoemde materialen voltooid. De deelnemers aan het Innovatienetwerk worden daarover geïnformeerd.
Training in/ondersteuning bij het toepassen van het format en opstellen van een businesscase
Op dit moment wordt bekeken hoe deelnemers aan het innovatienetwerk in 2020 kunnen worden ondersteund bij het toepassen van het format. Enerzijds denken we aan algemene trainingen, anderzijds aan individuele ondersteuning bij een specifieke casus in de organisatie. Zodra daarover meer bekend is, wordt dat gedeeld met de bestuurders en contactpersonen van deelnemers aan het innovatienetwerk.