Masterclassreeks voor nieuwe deelnemers 2020

In 2020 zijn twee masterclassreeksen van 6 dagen gestart. In de masterclasses gaat het om gericht innoveren en duurzaam implementeren. Eén masterclassreeks is gericht op nieuwe deelnemers en behandelt de basis van het innovatiemodel. De andere masterclassreeks betreft een verdieping en voorzetting van de masterclasses voor deelnemers uit 2019. Informatie over de masterclassreeks voor nieuwe deelnemers staat hieronder.

deelnemers-mc-nieuw

Masterclassdag 2
De tweede Masterclass (Fase 1 Visie en Strategie) d.d. 26 maart a.s. is geannuleerd gezien alle ontwikkelingen rond het coronavirus.

Masterclassdag 1

Op donderdag 23 januari is de tweede groep binnen het Innovatienetwerk Ouderenzorg Utrecht van de IVVU van start gegaan. Met 17 deelnemers uit 13 Utrechtse organisaties is dit jaar de doelstelling om te leren gericht te innoveren en duurzaam te implementeren. Tijdens deze masterclass staat de noodzaak van sociale innovatie om technologische innovatie tot duurzaam resultaat te leiden centraal.
Aanleiding voor het Programma gericht innoveren en duurzaam implementeren is het onderzoek dat voor de IVVU is uitgevoerd in 2018. Uit dit onderzoek bleek dat er onder de 30 Utrechtse ouderenzorgorganisaties behoefte was aan gerichte innovatie in lijn met visie en strategie, het delen van kennis en ervaring over innoveren en het samenwerken met andere projectleiders.

Tijdens de eerste masterclassdag van Groep 2020 is aandacht besteed aan dit onderzoek. José Geertsema heeft een toelichting gegeven op de uitkomsten van dit onderzoek alsook de ervaringen die zijn opgedaan bij de organisaties die in 2019 actief deel zijn gaan nemen aan het Innovatienetwerk. Een belangrijk leerpunt is: wil je als organisatie goed kunnen starten dan helpt het om te beginnen bij visie en strategie op innovatie. Wat past binnen de context en vraagstukken die er in de organisatie zijn? Welke ambities kunnen waargemaakt worden ten opzichte van welke urgentie? Welke tijd is beschikbaar in de context van het vraagstuk, is de projectleider voldoende gemandateerd voor het uitvoeren van het project? Wanneer een organisatie wil leren en wil starten met sociale innovatie, dan helpt het om met een klein onderwerp te beginnen om het proces goed te kunnen volgen, te leren wat wel werkt en wat de volgende keer beter anders kan. Mede op basis van de ervaringen van vorig jaar is ook het advies aan deelnemers om een onderwerp te nemen dat al onderdeel uitmaakt van het jaar- of kwaliteitsplan van de organisatie.

Het innovatiemodel Gericht innoveren en duurzaam implementeren is uitgelegd door Wouter Wolters. In 5 fases wordt vanuit visie en strategie gestructureerd gewerkt aan de opschaling van technologische innovatie. Belangrijk is bewustzijn voorafgaand aan het traject. Wat verstaan we onder innovatie? Wanneer is een innovatie succesvol? Waarom kies je voor innovatie? In de 5 volgende masterclassdagen staat per masterclassdag een fase centraal; in de ochtend de theorie, in de middag de toepassing.

Een belangrijke doelstelling naast het toepassen in de eigen organisatie is het leren innoveren door de deelnemer en de organisatie. Onder leiding van Sanne van der Hagen zijn de deelnemers tot inzicht gekomen wat hun leerstijl is en hoe ze deze in kunnen zetten binnen de leerdoelstellingen van de 5 fases en de context binnen de eigen organisatie.

Aan het einde van de eerste dag is de groep onder leiding van Michiel Rutjes dieper ingegaan op het belang van projectmanagement bij innovatie. Tijdens de sessie is uitgelegd wat het belang is van goed opdrachtgeverschap bij innovatie. En hoe binnen de opdracht scope, middelen en tijd zich tot elkaar verhouden. Michiel heeft toegelicht hoe altijd maximaal 2 van de 3 onderdelen scope, middelen en tijd op slot kunnen zitten, omdat je anders geen ruimte hebt om te bewegen binnen je project.

Aan de deelnemers van de masterclass werd tenslotte een projectbord uitgereikt. Met dit 'praat-bord' gaan de deelnemers gedurende de masterclass aan het werk. In elke projectfase kan bijgehouden worden wat mijlpalen zijn, welke middelen er zijn, binnen welke tijd de fase afgerond moet worden en in welke fase het project zich bevindt. Op deze manier is het ook binnen een organisatie zichtbaar waar de projectleider mee aan het werk is en nodigt het uit tot gesprek.

Op 26 maart staat de tweede masterclass dag gepland, onderwerp van deze dag is Fase 1 Visie en Strategie.